Montaż klimatyzacji w przestrzeniach komercyjnych: Co musisz wiedzieć?
Przyjemnie latem wejść do sklepu spożywczego po zakupy, gdzie temperatura jest dużo niższa niż na zewnątrz, komfortowa. Przyjemnie wejść do biura w celu załatwienia sprawy, gdzie powietrze jest chłodne i rześkie. Przyjemnie wejść do magazynu, z którego po otwarciu drzwi nie uderza fala gorąca. Przyjemnie, gdy w przestrzeniach komercyjnych jest zainstalowana klimatyzacja.
Klimatyzacja w biurach, sklepach i magazynach
Optymalna temperatura potrzebna jest zatrudnionym we wspomnianych obiektach, by mogli w sposób wydajny i bezpieczny pracować (przedziały temperatur regulują nawet przepisy prawne). Potrzebna jest znajdującym się tam sprzętach elektronicznych, by efektywnie pracowały i zachowały swoją żywotność. Potrzebna wreszcie jest składowanym towarom – pozostając w tolerowanym zakresie temperatur, nie tracą swych właściwości. By klimatyzacja skutecznie chłodziła, musi być odpowiednio dobrana.
Jak dobrać odpowiednią klimatyzację do przestrzeni komercyjnej?
Dobór urządzenia o odpowiedniej mocy zależy po pierwsze od powierzchni, która ma być schłodzona, od układu pomieszczeń, od ilości przebywających w obiekcie ludzi, od ilości źródeł ciepła (oświetlenie, komputery). Niektóre firmy zajmujące się chłodnictwem wymagają podania większej ilości danych – służy to starannemu dobraniu urządzenia chłodzącego. Zebrane dane pozwolą zadecydować czy korzystniejszy będzie montaż klimatyzacji centralnej (zapewnia stałe warunki we wszystkich pomieszczeniach i wysoki komfort użytkowania), urządzenia typu split lub multi split (elastyczne zastosowanie, lecz ze względu na ograniczenia mocy nie nadają się do dużych przestrzeni), czy też systemu VRF (pozwala chłodzić wiele pomieszczeń, a w każdym z nich można ustawić inną temperaturę). Kolejnym kryterium, które musi być spełnione to cichy tryb pracy (nikt nie chciałby przebywać w pomieszczeniu, w którym jest chłodno, ale przez wiele godzin buczy), pobór mocy (wielogodzinna praca urządzenia może zrujnować), wysoka jakość (wszak to inwestycja na lata, dlatego warto wybrać sprawdzonego producenta) i estetyczny wygląd (niektóre jednostki można zamontować w miejscach niewidocznych np. w przestrzeni międzysufitowej, ale zdecydowana większość z nich będzie zamontowana w miejscach widocznych i dobrze by było, gdyby nie zakłócała jego estetyki).
O czym jeszcze warto wiedzieć?
Montaż klimatyzacji to duży koszt i należy mieć to na uwadze. Klimatyzacja w przestrzeniach komercyjnych musi być regularnie przeglądana i serwisowana.